oldal 1 / 2 Az elmúlt évek leginkább kozmetikai beavatkozásokra emlékeztető Campagnolo alkatrészfejlesztései után a vicenzaiak végre összekapták magukat, és pótolták legfőbb hiányosságukat. A hajtóművek terén tapasztalható technikai elmaradás már-már kezdett aggasztóvá válni, de szerencsére az idei év őszétől kereskedelmi forgalomba kerülő integrált rendszerük jóvoltából ez már a múlté. Az előzetes híradások szerint az új Ultra Torgue rendszer minden téren veri a konkurenciát, emellett pedig jutott idő a fékszettek újrafazonírozására és néhány egyéb apróbb fejlesztésre is. Lássuk hát, milyenek lesznek a 2007-es év Campagnolo alkatrészei!
Hajtóművek
Az olaszok hajtóműve esetében nem tengellyel, hanem két féltengellyel találkozhatunk. A féltengelyeket az egyes hajtókarokba dolgozták bele, végükön pedig az autóiparban alkalmazott fogazott önközpontosító rendszert találhatunk, ez gondoskodik a tengelyek összekapcsolásáról. Az üreges féltengelyen keresztül egy 10 milliméteres imbuszkulccsal húzhatjuk össze illetve rögzíthetjük a rendszert, amely állítólag maximális merevséget és jó erőátvitelt biztosít. A szisztéma segítségével a korábbi négyszöges hajtómű-középrész szettjeikhez képest átlagosan 100 g súlymegtakarítást értek el, bár egyes típusok esetében ez valljuk be nem lehetett túl nehéz…
A sokat emlegetett Q-faktoriális (a hajtókarok pedál-felfekvőfelületeinek távolsága) nem változott a négyszöges modellekkel szemben, ezt úgy sikerült elérniük, hogy változatlan merevségi mutatók mellett sikerült lecsökkenteniük a hajtókarok profilvastagságát a tengelycsatlakozásnál. Emellett a csapágyak súrlódása is minimális, bár a fotók mindössze tisztességes mélyhornyú ipari csapágyakat mutatnak, a golyóátmérők itt sem tűnnek kifejezetten nagynak. A brutális súrlódás ma is a konkurencia termékeinek legfőbb rákfenéje, amennyiben ezt valóban sikerült kiküszöbölni az tényleg komoly eredménynek könyvelhető el.
A szerelés és karbantartás egyszerűségét is az erények között emlegetik, és ez valahogyan úgy néz ki, hogy egy a Shimano középrészeinél alkalmazott körmös kulcshoz hasonlítós szerszámmal betekeri az ember a két csészét a csapágyházba, majd belöki a két féltengelyt csapágyastul illetve hajtókarostul és egy 10-es imbuszkulccsal összehúzza az egészet. A kapcsolat és a rögzítés így ráadásul még rejtve is marad…
Fékszettek
Erős kozmetikán estek át a Campagnolo 2007-re szánt fékszettjei. Az eddig megszokott formát kissé szögletesítve az Y- és a C-kar erőtanilag semleges zónáiból kikapták az anyagot, ezzel szerintük változatlan fékteljesítmény mellett alacsonyabb tömeget értek el. Az alacsonyabb tömeg elvitathatatlan, viszont ezek a keresztmetszetek szerintem csavarodásra erősen hajlamosak, és bizonyos helyeken olymértékben elvékonyításra kerültek, hogy már a laikus szemnek is feltűnő. További megjegyzés, hogy az áttört karokat egy-egy szaftosabb edzés után öröm lesz majd pucolni. Részleteket tekintve minden változatlannak tűnik, így a Record alulméretezett és repedésre hajlamos forgáspont-kontraanyája is megmaradt. Fékteljesítmény tekintetében még lett volna hová fejlődni, nem biztos hogy ez a könnyítősdi volt a legfontosabb lépnivaló e téren.
Csoportok
A fenti két fő fejlesztés a Record és a Chorus csoportokon kívül sajátja lesz a Centaur illetve a Veloce szetteknek is. További újdonság, hogy a 2007-es évtől fogva az összes Campa cucc 10 fokozatú lesz kezdve egészen a Xenontól.
Record 2007
Értelemszerűen a Record kapta a legfejlettebb technológiát képviselő hajtóművet, amely amellett, hogy Ultra-Torgue integrált rendszerrel rendelkezik, még üreges karbon technológiával is készült. Az üregelés nem csak magára a hajtókarra, hanem a csillag karjaira is vonatkozik, fémmagot pedig mindössze a pedálcsatlakozásnál találhatunk benne. Amellett, hogy a gyártó szerint minden eddiginél merevebb, súlyban 692 grammot produkál, ami közel negyvennel alacsonyabb, mint a japán konkurens csúcsmodellje esetében mérhető. A hajtómű standard és kompakt lyukkörrel egyaránt kapható lesz 170-172,5-175 illetve 180 milliméteres hajtókarhosszokkal.
A fékszett megkapta a Skeleton fantázianévre hallgató könnyítési technológiát, ez 35 gramm fogyókúrát jelentett. A korábbi modell 311 grammos tömegével szemben tehát elvileg 276-ról beszélhetünk, ami nem rossz, kérdés hogy milyen fékteljesítményt produkálnak majd a csavarodásra hajlamos karok. Kíváncsian várom, mikor jön ki majd az elől-hátul egyforgáspontos rendszer, amivel további negyven gramm faragást érhetnének el (Record 2006 első fék: 174 g; hátsó fék: 136 g)07
Átdolgozták a Record agyakat is, könnyem testet és szabadonfutót kaptak, megújult a csapágyazás, és a gyári építésű kerékszettekhez hasonló gyorskioldó jár majd hozzájuk. Nagyot nem veszíthetünk ezzel a fejlesztéssel, hiszen az eddigi Record agyak súlyuktól eltekintve erősen közelítették a műszaki tökélyt.
Chorus 2007
A Chorus karbon integrált Ultra-Torgue hajtómű a nagytesótól annyiban különbözik, hogy nem üreges technológiával készült. Minden egyéb tulajdonságban megegyezik amúgy a Recorddal, 735 grammos össztömege pedig a Dura-Ace-val helyezi versenyhelyzetbe.
A Skeleton technológia a Chorus fékszettbe is leköltözött 324 grammban beállítva a 2007-es össztömeget. Ez mindössze 6 grammal előzi be a 6600-as Shimano Ultegrát, viszont utóbbi legendásan jó fékteljesítménye nem biztos, hogy sajátja lesz az olaszok másodhegedűsének. QS néven átdolgozák az elsőváltót, és a hozzá tartozó QS fékváltókarral állítólag sokkal hatékonyabb és gyorsabb első fokozatváltás érhető el, mint a korábbi modelleknél.
|