oldal 1 / 2 Az elmlt vek leginkbb kozmetikai beavatkozsokra emlkeztet Campagnolo alkatrszfejlesztsei utn a vicenzaiak vgre sszekaptk magukat, s ptoltk legfbb hinyossgukat. A hajtmvek tern tapasztalhat technikai elmarads mr-mr kezdett aggasztv vlni, de szerencsre az idei v sztl kereskedelmi forgalomba kerl integrlt rendszerk jvoltbl ez mr a mlt. Az elzetes hradsok szerint az j Ultra Torgue rendszer minden tren veri a konkurencit, emellett pedig jutott id a fkszettek jrafazonrozsra s nhny egyb aprbb fejlesztsre is. Lssuk ht, milyenek lesznek a 2007-es v Campagnolo alkatrszei!
Hajtmvek
Az olaszok hajtmve esetben nem tengellyel, hanem kt fltengellyel tallkozhatunk. A fltengelyeket az egyes hajtkarokba dolgoztk bele, vgkn pedig az autiparban alkalmazott fogazott nkzpontost rendszert tallhatunk, ez gondoskodik a tengelyek sszekapcsolsrl. Az reges fltengelyen keresztl egy 10 millimteres imbuszkulccsal hzhatjuk ssze illetve rgzthetjk a rendszert, amely lltlag maximlis merevsget s j ertvitelt biztost. A szisztma segtsgvel a korbbi ngyszges hajtm-kzprsz szettjeikhez kpest tlagosan 100 g slymegtakartst rtek el, br egyes tpusok esetben ez valljuk be nem lehetett tl nehz…

A sokat emlegetett Q-faktorilis (a hajtkarok pedl-felfekvfelleteinek tvolsga) nem vltozott a ngyszges modellekkel szemben, ezt gy sikerlt elrnik, hogy vltozatlan merevsgi mutatk mellett sikerlt lecskkentenik a hajtkarok profilvastagsgt a tengelycsatlakozsnl. Emellett a csapgyak srldsa is minimlis, br a fotk mindssze tisztessges mlyhorny ipari csapgyakat mutatnak, a golytmrk itt sem tnnek kifejezetten nagynak. A brutlis srlds ma is a konkurencia termkeinek legfbb rkfenje, amennyiben ezt valban sikerlt kikszblni az tnyleg komoly eredmnynek knyvelhet el.
A szerels s karbantarts egyszersgt is az ernyek kztt emlegetik, s ez valahogyan gy nz ki, hogy egy a Shimano kzprszeinl alkalmazott krms kulcshoz hasonlts szerszmmal betekeri az ember a kt csszt a csapgyhzba, majd belki a kt fltengelyt csapgyastul illetve hajtkarostul s egy 10-es imbuszkulccsal sszehzza az egszet. A kapcsolat s a rgzts gy radsul mg rejtve is marad…

Fkszettek
Ers kozmetikn estek t a Campagnolo 2007-re sznt fkszettjei. Az eddig megszokott formt kiss szgletestve az Y- s a C-kar ertanilag semleges znibl kikaptk az anyagot, ezzel szerintk vltozatlan fkteljestmny mellett alacsonyabb tmeget rtek el. Az alacsonyabb tmeg elvitathatatlan, viszont ezek a keresztmetszetek szerintem csavarodsra ersen hajlamosak, s bizonyos helyeken olymrtkben elvkonytsra kerltek, hogy mr a laikus szemnek is feltn. Tovbbi megjegyzs, hogy az ttrt karokat egy-egy szaftosabb edzs utn rm lesz majd pucolni. Rszleteket tekintve minden vltozatlannak tnik, gy a Record alulmretezett s repedsre hajlamos forgspont-kontraanyja is megmaradt. Fkteljestmny tekintetben mg lett volna hov fejldni, nem biztos hogy ez a knnytsdi volt a legfontosabb lpnival e tren.

Csoportok
A fenti kt f fejleszts a Record s a Chorus csoportokon kvl sajtja lesz a Centaur illetve a Veloce szetteknek is. Tovbbi jdonsg, hogy a 2007-es vtl fogva az sszes Campa cucc 10 fokozat lesz kezdve egszen a Xenontl.

Record 2007
rtelemszeren a Record kapta a legfejlettebb technolgit kpvisel hajtmvet, amely amellett, hogy Ultra-Torgue integrlt rendszerrel rendelkezik, mg reges karbon technolgival is kszlt. Az regels nem csak magra a hajtkarra, hanem a csillag karjaira is vonatkozik, fmmagot pedig mindssze a pedlcsatlakozsnl tallhatunk benne. Amellett, hogy a gyrt szerint minden eddiginl merevebb, slyban 692 grammot produkl, ami kzel negyvennel alacsonyabb, mint a japn konkurens cscsmodellje esetben mrhet. A hajtm standard s kompakt lyukkrrel egyarnt kaphat lesz 170-172,5-175 illetve 180 millimteres hajtkarhosszokkal.
A fkszett megkapta a Skeleton fantzianvre hallgat knnytsi technolgit, ez 35 gramm fogykrt jelentett. A korbbi modell 311 grammos tmegvel szemben teht elvileg 276-rl beszlhetnk, ami nem rossz, krds hogy milyen fkteljestmnyt produklnak majd a csavarodsra hajlamos karok. Kvncsian vrom, mikor jn ki majd az ell-htul egyforgspontos rendszer, amivel tovbbi negyven gramm faragst rhetnnek el (Record 2006 els fk: 174 g; hts fk: 136 g)07

tdolgoztk a Record agyakat is, knnyem testet s szabadonfutt kaptak, megjult a csapgyazs, s a gyri pts kerkszettekhez hasonl gyorskiold jr majd hozzjuk. Nagyot nem veszthetnk ezzel a fejlesztssel, hiszen az eddigi Record agyak slyuktl eltekintve ersen kzeltettk a mszaki tklyt.
Chorus 2007
A Chorus karbon integrlt Ultra-Torgue hajtm a nagytestl annyiban klnbzik, hogy nem reges technolgival kszlt. Minden egyb tulajdonsgban megegyezik amgy a Recorddal, 735 grammos ssztmege pedig a Dura-Ace-val helyezi versenyhelyzetbe.
A Skeleton technolgia a Chorus fkszettbe is lekltztt 324 grammban belltva a 2007-es ssztmeget. Ez mindssze 6 grammal elzi be a 6600-as Shimano Ultegrt, viszont utbbi legendsan j fkteljestmnye nem biztos, hogy sajtja lesz az olaszok msodhegedsnek. QS nven tdolgozk az elsvltt, s a hozz tartoz QS fkvltkarral lltlag sokkal hatkonyabb s gyorsabb els fokozatvlts rhet el, mint a korbbi modelleknl.
|